MINAMOTIV

Italien del 2

Kategori: Semester

Så på fredags eftermiddagen var vi framme i Pompeiana, Ligurien. Oh, vilket ställe. Fantastiskt vackert!!
Vi tog en promenad runt byn där våra vänner har sitt semesterhus.

Byns kyrka som även var grannhus och kyrkklockan ringde varje timme och halvtimme, dygnet runt. Tur man vande sig snabbt ;-)
Här gick man i kyrkan varje dag kl sex.

Olivträd, Citronträd, Granatäppelträd, Fikonträd, ja allt man kan tänka sig växte överallt. O vilka hus här fanns. Det  här är Italien från sin allra bästa sida!

Jag har faktiskt inte riktigt ord för hur vackert allt var här. Vet inte ens om jag lyckats fånga det på bild riktigt. Är absolut en av de finaste platser jag sett. O känslan man fick när man gick omkring här alltså...wow!

Upp och ner i gångar, gränder och genom små tunnlar. Tegelväggar, byasten och växter om vart annat.
Här nedan är Cogliatis hus. Precis lagom stort med egen liten täppa och en utsikt som inte slår nåt annat.

Blev sen ett restaurangbesök på kvällen med skaldjur och Tiramisu såklart ;-)

Nästa morgon vaknade vi alltså upp till denna utsikt, ytterligare en ny varm dag väntade.
Vi åkte upp till en kvinna i grannbyn som man kunde handla ost av och när hon öppnade för oss stod Ricottan och kokade på spisen, mums!! I hennes kyl låg massa andra ostar på rad och det kändes som vi var i osthimlen, haha.
Köpte lite ostar till kvällen.

Efter lite mer handling åkte vi sen till Bussana Vecchia.
En by som en gång blev utsatt för jordbävning och som sedan byggdes upp igen av konstnärer och hippies. Idag kan man handla av konstnärer och se på deras utställningar som finns där.
Åt även lunch på en restaurang där och maten var helt fantastisk.

På tillbakavägen hem blev det ett stopp vid en strand. En liten powernap till vågbrus är ju aldrig fel.

Sen var det dax att äta igen ;-) Herregud, va gott!!
Dessa goda tomater, olja från en gård i närheten o så denna helt färska Ricotta.
Tillsammans med grillat kött, inhandlat från kötthandlarn i byn.
Smaker från Italien!!!

På söndagen reste vi med tåg från San remo tillbaka till Milano för att ta flyget hem.
Blev en lång dags resande men absolut värt det.
Lever på denna resan länge känner jag, vi hann med hur mycket som helst på denna korta tid men ändå helt utan stress.
Och... vi kommer åka tillbaka nån gång för det här vill vi se och uppleva igen.

Tack Cogliatis för att vi fick komma på besök och för att ni tog oss på rundtur!